Aktuellt

[2008-11-11]

DM GULD – 2008 efter Silverratten

 

Försvarade DM guldet från 2007.

Det var ingen lätt dans. Hasse hade oss på mattan innan den orange Volvon på SS3 bestämde sig för att dansa med naturen. På SS1 var det Corsan som ville imponera på publiken med en snygg piruett som resulterade i ca 15sek domaravdrag.

På SS3 var det dags igen, Opeln dansade av sulan på höger fram. Det var ett välbesökt tillhåll som under dagen slog bort många ben och la somliga på rygg. Så det blev lite haltande mot mål när luften sakta men säkert lämnade höger fram.

Vi lider med Hasse och KG, men samtidigt vill vi tacka för en härlig säsong. Vilka härliga tempoökningar denna dans har inspirerat oss båda till under året.

När Volvon lämnat in var det inte mycket inspiration kvar i Opeln inför de avslutande sträckorna. Vi tog oss igenom utan att imponera på damerna, men vad gör det när Pokalen redan var bärgad.

Teamet vill tacka sponsorerna, som möjliggjort denna satsning.
Vill tacka supportrar som sporrat genom året.
Tackar även övriga team för en härlig kamp.

Joacim Kristiansson med team.


Foto: Anders Hugosson


[2008-09-15]

Ekratten

 

Upp i DM ledning.

Välkända Ekratten var dagens tävling. Facit från tidigare år har varit har varit både upp och ned. Det har varit stengärdsbesök med bruten tävling men även snudd på totalseger.

I år var motståndet hårt och då främst från mästerskaps ledande Hasse Johansson, men även uppstickaren Gren som till nästa år kommer upp i A-klassen tvingade oss till körning ut över det vanliga.

De två inledande sträckorna gick bra, men Hasse var lite snabbare. På den tredje ökade vi tempot för att ta in försprånget, men Hasse svarade med att slå oss med en sekund igen.

Inför den fjärde och sista sträckan var Hasse 4 sekunder före och Gren 0,3 före oss.
Vi diskuterade hur vi skulle lösa detta. Det var inte bara dagen seger som stod på spel, utan även vår chans till DM guld som skulle avgöras på denna sträcka.

Egentligen var där inget att disktera, skall vi vinna DM var vi tvungna till att vinna.
Vi bestämde att sätta allt på ett kort, det fick kosta en kaross. Full attack med dem risker det innebär. Någon km från mål höll det hela på att ta slut. Efter några hopp i svaga kurvkombinationer landade vi lite utanför vägen och slog i en sten. Här var det turen som räddade oss från en framlänges rullning.

I mål konstaterade vi att tiden var bra, endast två sekunder efter dagen total segrar Stoffe Nilsson på 11 km. Nu var det nervösa minuter innan Hasse skull komma i mål.
Till vår förtjusning kunder vi konstaterar att satsningen bar frukt, 5,8 sekunder före Hasse på sträckan och därmed drygt en sekund totalt. Därmed bärgades 11 nya och behövliga poäng.

Nu leder vi DM, 1 poäng före Hasse inför den sista deltävlingen som inte går förrän den
8 november uppe i Älmhultsskogarna.


Foto: Anders Hugosson


[2008-09-15]

TV-Svängen

 

Årets Tv-Sväng blev en hal klasseger.

Ett tidigt startnummer och kyligt väder gjorde att väglaget blev väldigt halt på våra hårda däck.
Eftersom vi ej hade några mjuka däck, var det bara till att gilla läget.

Förstasträckan blev en aha upplevelse då det ej styrde in i svängarna, kändes som om diffen hade lagt av men det var bara halt. Tidsmässigt var vi likväl klart snabbast i klassen, så det var bra.

Eftersom körningen kändes riskfylld bestämde vi oss för att ändra på vår vinnande körteknik. Från att köra understyrt med lite sladd till att åka mer på sladd in i svängarna, då detta kändes pålitligare men troligtvis långsammare.

I dag räckte det till klasseger trots att det inte kändes till att gå särskilt fort.


Foto: Tommy Fritzon


[2008-09-01]

Snapphanerallyt

 

Den tilltänkta DM tävlingen blev snabbt en SM deltävling. Eftersom Kil tvingats ställa in sin SM deltävling beslöts att Snapphanerallyt även skulle få SM status. Detta var en bonus för vår del då vi inte tänkt medverka i fler SM deltävlingar för året, eftersom de kolliderar med DM tävlingarna.

De två inledande sträckorna började bra, särskilt den andra. Inför den tredje och sista sträckan var det en sekundstrid mellan oss och Mats Andersson. Det handlade då främst om förstaplatsen i DM, mot SM toppen fattades lite i dag.

Det var klassikern Hovdala som avslutade rallyt. Genom åren har Mats klart plus statistik på oss, men å andra sidan har vi ökat tempot för varje år.

Tyvärr resulterade satsningen i en halmbals kollision och resterande km mot mål fick köras med en stukad framvagn. Det visade sig att även Mats botaniserat i samma halmbal men med mindre tidsförlust och därmed knep han förstaplatsen. Nu laddar vi om inför hemma tävlingen om två veckor.


Foto: Tommy Fritzon


[2008-08-20]

Skilling 500

 

Vi valde att deltaga i Skilling 500 för att få lite körning i kroppen inför Snapphanerallyt. Då vi inte hade kört i skogen på över 2 månader och det inte gällde något direkt för oss så blev inte satsningen alltför våldsam. Vi körde stabilt utan att ta några större risker och det resulterade i en 6:e plats i klassen. Vann gjorde Stefan Wass i sin väldigt fina Kadett med många intressanta lösningar.

Nästa tävling nu blir Snapphane som efter Kils inställda tävling nu även får SM-status. Ska bli riktigt skoj att återigen köra en SM-deltävling där vi kör om både SM- och DM-poäng.

Foto: Anders Hugosson


[2008-08-12]

Klassseger på Svampabanan

 

Efter ett uppehåll på över 2 månader var det änligen dags för tävling igen. Nu var det Svampasprinten som ingick i RS-DM som sulle köras. Efter 2 medel bra åk så låg jag på en 2:a plats efter Ebbe Nilsson i Kitcar Golfen så det var full laddning som gällde i sista åket. Efter att ha fått till ett suveränt sista åk så var klasssegern i hamn och en 2:a plats totalt efter Ingvar Andersson i Subaru.

Nu till helgen ska vi köra Skilling 500 för att försöka få upp farten igen efter sommaruppehållet.

Foto: Tommy Fritzon


[2008-06-08]

Karlskronapokalen

 

Årets andra SM deltävling bjöd på strålande väder och härliga sträckor.
Nu var det upp till bevis om farten från ssr satt i.

Efter de tre inledande sträckorna fick vi resultatet och vist farten var där.
Endast 8sek bak suveränen Leif Pettersson och en andra plats i klassen, lovade gott.

Det hade tagit hårt på däcken på de tre första sträckorna. Eftersom SM delen ej fick byta förrän efter sex viste vi att det skulle bli svårt att bibehålla farten på ytterligare tre sträckor.
Men det borde vara lika för alla, så vi begav oss ut på ss4 med själförtroendet på topp.

Dagen miss kom tyvärr på ss4, som tur var endast i form av tidsförlust efter en mindre avåkning in på en sidoväg. Men det går ju ut på att vara snabbast från a till b så det sved när vi behövde lägga ca 15sec på detta. Femte sträckan flöt på bra, men nu var det inte mycket grepp kvar.

Sjätte sträckan började väldigt bra, högt tempo och allt kändes kanon. I slutet på en härlig kurvkombination där bilen lättade över lyften in i nästa sväng slog vi i en sten och punkterade. Tre kilometer till mål och vi kände att något topp resultat skulle det ej bli i dag, i SM delen. Eftersom vi även deltog i DM delen bestämde vi oss för att köra vidare på fälgen resten av sträckan för att minimera tidsförlusten, som blev ca 40sek.

Sträcka 7,8 och 9 körde vi i stort sätt bara igenom för att säkra poäng i Dm:et nu när en topp placering i SM var utom räckhåll. DM delen bestod av de sex första sträckorna. Vi viste att vi ledde med över 30sek efter tre sträckor så det fanns hopp om en bra placering även efter punkteringen, men vi var tvungna till att komma i mål i SM delen för att få tillgodoräkna oss DM poängen.

Summan av det hela blev en sjunde plats i SM med mersmak. Härligt att få känna att vi hänger med fortåkarna när allt stämmer. Bonusen för dagen kom när vi konstaterade att vi även knep förstaplatsen i DM:et.

Nu är det lite uppehåll med grus tävlandet, men vi planerar in någon tävling under juni/juli så att tempot inte försvinner tills det drar igång igen.

 

Foto: Anders Hugosson


[2008-05-26]

SSR

 

SSR gav mersmak. En niondeplats blev resultatet i teamets första SSR.

Det blev en lyckad debut i SSR. Tidsmässigt låg vi en del efter /ss under första etappen, men gapet minskade under tävlingen och mot slutet satte vi topptider i klassen.

Det var en bra tävling, både organisatoriskt och för framtiden. Ohla uppskattar att tempot ökat med ca 2sec/km mot i Eslöv. Det lovar gott med tanke på att vi måste jaga ifatt Hasse i Dm:et.

En tävling utan problem blev det dock inte. I målsvängen på femtesträckan fick Corsan känna på en jordvall, men som tur var, var det en mjuk vall så det blev endast tidsförlust.

Mer dramatiskt blev det på ss8. Mot slutet av sträckan i en höger sväng la vi ned hjulet i innerspåret och då small det till. Först kändes det bara som en punktering, men efter sträckan konstaterades att det även var en brusten bärarm. Här trodde vi att tävlingen var över.

Bärarmen satt endast ihop på ca 1cm och det var över två mil till servicen. Med ett litet spännband för dunkkraften förstärkte vi upp bärarmen och körde sakta mot servicen.
Otroligt nog höll det nästan hela vägen. Vi klarade oss förbi tids kontrollen och endast 100m från serviceplatsen brast bärarmen och hjulet vek sig. Nu blev det bråttom, eftersom vi hade passerat TK fick vi ta hjälp av utomstående. Med mycket stark vilja lyftes bilen upp så att hjulet kunde rättast upp. Corsan fick sedan baxas fram med en dunkkraft till servicerutan.
Vi vill tacka alla som hjälpte till, men särskilt Anders & Christoffer Holmberg som slet helhjärtat för att vi skulle komma vidare.

Eftersom det tog merparten av servicetiden till att få bilen på plats hade servicekillarna med Stig i spetsen inte mycket tid att jobba på. Vi kom 14 minuter sent till TK ut och fick 140 minuter i transportprickar, men vi kunde fortsätta då gränsen låg på 15 minuter.

Nu skall bilen genomgå en total översyn då det har varit en lång och krävande tävling.

Redan om två veckor är det dags igen, då är det Karlskrona som står värd för nästa SM deltävling. Då hoppas vi att tempot sitter i så att vi är med från början då detta är en betydligt kortare tävling

 

Foto: Anders Hugosson


[2008-04-21]

Kong Christian Race

 

"Kongen" hade detta år lockat ett mycket bra startfält och det bjöds på riktigt fint väder. SS1 startade bra och vi hade 6:e tid i klassen och bara 0.5 sek upp till 3:e tid. SS2 och SS3 var betydligt krokigare och där tappade vi lite mer i tid än på SS1. Sträcka 4 började bra men ca 1 km från målet så slog vi i en sten inner i en V2 och fick punktering vänster fram. Direkt efter kom en H2- vilket vi inte klarade av då det inte styrde något. Vi slog i bakhjulet och krökte bakaxeln så det var inte lönt att fortsätta. Tråkigt slut på en annars mycket fin tävling.

Foto: Anders Hugosson


[2008-04-07]

Anderslövsrallyt

 

Nu var det äntligen dags för grus premiär. Men tyvärr så regnade det större delen av dagen och sträckorna var ganska hala. Detta är ett väglag som jag inte riktigt trivs på. Men vi skulle göra ett försök att ladda riktigt på sträckorna ändå. Första sträckan började bra men när vi kom in på det lite sämre partiet så gjorde vi ett misstag och åkte av. Men med mycket tur så missade vi allt så det var bara i med backen men vi tappade närmare tio sekunder på detta. Vår tid var ca 10 sek efter snabbaste tid så utan denna avåkning så hade vi varit med i täten. Nästa sträcka var en sämre väg och i med avåkningen på sträckan innan så vågades det inte laddas och vi tappade direkt mycket i tid. Sträcka 3 och 4 gick skapligt. Nu var det dags för service och vi såg att vi var långt ner i resultatlistan då vi tappade mycket tid på de första 2 sträckorna. Andra varvet gick bra utan några större misstag och sträcktiderna låg runt 3:e plats. Då många ekipage tvingades bryta och att vi inte gjorde några misstag så klättrade vi till en 4:e plats i klassen vilket vi var nöjda med efter en sådan dålig öppning.

Foto: Alexander Malmgren


[2008-04-01]

Hörby Bil-Svängen

 

Då var premiärtävlingen för året avklarad. Med mig i bilen som kartläsare i denna tävling hade jag Jörgen Persson som aldrig tidigare hade åkt en tävling men det fungerade bra. På första provet var vi total snabbast med 3.5 sek och vår värste konkurrent Mats Andersson tog en kon och tappade över 7 sek mot oss. Sedan tappade vi lite tid sträcka efter sträcka och när det var uppehåll efter 5 körda prov hade vår ledning minskat till 8 tiondelar. Första sträckan efter uppehållet var samma som den första och nu fick det laddas om vi skulle kunna hålla Mats bakom oss. Men tyvärr var vi på en kon och fick 5 sek tilllägg på vår tid vilket gjorde att vi tappade 3.7 sek. Så nu inför sista sträckan låg vi 2.9 sek efter. Där tappade vi 2.3 sek så vi blev 2:a totalt, 5.2 sek efter Mats.
Nu ska bilen byggas om till grusinställning och det ska köras i Anderslöv på lördag.

Foto: Thorleif Olsson


[2008-03-20]

Snart tid för årspremiär

 

Efter ett långt vinteruppehåll så är det snart dags för årspremiär. Premiär blir i Hörbys RS-tävling "Hörby Bil Svängen" den 30 mars. Tävlingen har i år lockat över 60 startande mycket tack vare den nya AsfaltCupen.

Kalendern är uppdaterad med de tävlingar som teamet har tänkt att köra under året. Målet är att försvara sitt DM guld från ifjor vilket är ett tufft mål. Har även tänkt att deltaga i South Swedish Rally vilket blir den första deltävlingen i SM då samtliga vintertävlingar har blivit inställda. Vid bra resultat i denna tävling ska det övervägas om det blir någon fortsättning på SM men där har det ej bestämts inu vilka de resterande tävlingarna blir.

Det har arbetas flitigt i vinter. Dels uppdatering av tävlingsbilen. Där är bytat till en kort styrväxel då det har körts med en standard tidigare. En AIM display har monteras så man har bra koll på alla temperaturer/tryck mm. En värmeväxlare har monteras för att sänka oljetempen då denna har haft tendens att bli allt för hög. Hårdare fjädrar fram till asfalt ska också provas.

Sedan har vi arbetat hårt med reservkarossen som börjar bli färdig. Det som fattas till komplett bil idag är motor/låda/fjäderben/frambromsar/framvagn/säkerhetsutrustning. Annars ska nästan allting annat vara färdigt.

Foto: Jocke Kristiansson


[2007-09-23]

DM guld efter vinst i Ekratten

 

Ekratten var sista DM-deltävlingen och det var här vi skulle vinna DM-titeln, enda hotet var Henrik Levin. För oss räckte det med att bli i topp 4:a om Levin vann så taktiken var att köra jämt med Levin. Första sträckan började bra, snabbast i klassen 1 sek före Levin. Andra sträckan tog vi det lite lugnare för vi behövde som sagt var inte vinna för att säkra DM:et. Men då tappade vi direkt lite i tid så det var bara att öka igen. Tredje sträckan gick riktigt bra och vi var återigen snabbast och låg nu ungefär lika med Levin. Inför starten på sista sträckan så hade Levin smygpunktering vilket var tråkigt för honom. Men då kändes det för oss att DM:et var klart för Levin skulle få det svårt att vinna med denna smygpunktering. Så då kunde vi öka lite och köra för vinst. Det gjorde vi också och var klart snabbast på sträckan. Det slutade med klass seger före Peter Holgersson och vi blev 2:a totalt efter Håkan Svensson i hans Evo VI.
Så nu när DM guldet är klart så blir det även SM-finalen Rally Österlen den 5-6 oktober.

Foto: Anders Hugosson


[2007-09-16]

TV-Svängen

 

Då var det återigen dags för hemmatävlingen TV-Svängen. Efter att ha två raka klass segrar så var målet helt klart vinst även denna gång. SS1 började sådär, tyckte att det kändes riktigt halt och fick inget riktigt flyt. Även SS2 kändes också lite halt och det blev lite avigt. På servicen här efter såg vi att vi ändå ledde klassen. På med nya däck på servicen för de vi körde med hade gått en hel del innan. Nu var det lite bättre grepp och det kändes riktigt bra. Vi utökade vår ledning på SS3 och SS4 och ledde nu med ca 13 sek före Henrik Levin. Tyvärr hände det en olycka på SS4 bland B-förarna som gjorde att sträckan ströks. Som tur var så klarade sig de drabbade utan några allvarliga skador. Hoppas att Ni snart igen kommer tillbaka till skogen.
SS5 som jag trodde skulle vara den halaste och svåraste vägen då det är en betydligt ”sämre” väg visade sig hålla extremt bra och ha bra fäste. Vi utökade här ledningen ytterligare med 6 tiondelar. Inför den sista sträckan så ledde vi med 14 sek om man räknade alla sträckor och endast med 7 sek om man räknade bort SS4. Men tyvärr så snurrade vi rejält i första svängen men höll oss på vägen och tappade runt 20 sek. Resten av sträckan gick i ett högt tempo men vi tappade 16 sek till Levin och segern försvann. Och hade vi varit före Levin hade vi även säkrat DM-titeln.
Vi blev nu 8 sek efter Levin då SS4 ströks även för oss A-förare fast alla hade kört sträckan. Det förstår jag inte riktigt varför. I Kongen när det blev en liknande situation då en A-förare smällde fick alla resterande en typ av idealtid och de som hann köra sträckan fick sin körtid. Varför inte det i Hörby?? Nu spelade det ingen roll för mig för jag var 1.9 sek efter Levin med SS4 inräknat och 8.6 sek efter utan SS4. Men hur hade det varit om jag hade varit före med SS4 inräknat?
Nu blir det nya tag till Asarums tävling där målet är att bärga DM-titeln.

Foto: Patrik Carlsson


[2007-09-02]

Dackefejden

 

Wäxjö MS hade fått ihop 5 mycket fina sträckor där alla var över 10 km långa vilket man inte är så van vid. SS1 började lite avvaktande men tyckte vi fick upp tempot mot slutet. SS2 började bra men en bra bit in på sträckan körde vi ner i några gropar i vägen och då ändrades hjulvinklarna och bilen blev lite orolig. När vi kom i mål på sträckan så såg vi att en stor bit av fälgen var av men som tur var så höll däcket luften kvar. Bara att på med reservhjulet till SS3 och det gick skapligt fast vi hade kraftig to-in efter smällen. På servicen rättades hjulvinklarna och inget annat var skadat på bilen. SS4 var den längsta sträckan och lite krokigare än de tidigare. Här ökades tempot något då det var riktigt tajt om placeringarna i DM:et. Inför sista sträckan kändes det som vi ledde DM:et då Hans Johansson som ledde klart hade haft problem på SS4. Tempot blev något lugnare än SS4 men ändå skapligt. Vi slutade på en 5:e plats i klassen men desto viktigare 1:a i DM:et. Så vi fick med oss 11 poäng i DM och gick upp till ledning när 2 deltävlingar återstår.

Foto: Anders Hugosson


[2007-08-12]

Snapphanerallyt

 

Nu var de dags för Snapphanerallyt i Hässleholm som ingår i vårt DM. Tävlingen började bra med delad första tid i klassen på SS1. Men i slutet på SS1 började det regna och det är inget jag gillar. Brukar inte köra lika bra i blött som torrt, och tyvärr även så denna gång. Vi slutade på en 6:e plats, 15 sek efter 2:an och 36 sek efter vinnaren Henrik Levin.

Foto: Tommy Fritzon


[2007-08-05]

Mästarmöte Södra vs Småland

 

Mästarmötet skulle återigen avgöras på Millebygdens Raceway utanför Älmhult. Där har inte Södra haft mycket att sätta i mot tidigare år men i år skulle det bli annorlunda. För min egen del började det inte så bra, snurrade i första svängen direkt efter start. Och efter en liten bit in stod det två stycken Volvo som hade haft problem. Sträckan bröts efter mig så jag fick chans att köra om för att det skulle bli lika för mig och Patrik Johansson som var min motståndare. Men nu så strulade jag till det i ett väg byte och tappade lite tid. Så jag förlorade mot Patrik med nästan 2 sek. I andra heatet var jag tvungen att slå Patrik och det lyckades vi också med en marginal på 1 sek. Nu så blev sista åket avgörande men där fick vi tyvärr stryk med 3 tiondelar. Och totalt mellan de bägge lagen blev det riktigt spännande. Det stod 7 lika inför att de sista förarna skulle köra och de kom in på exakt samma tid vilket gjorde att det blev oavgjort mellan södra och Småland.

Foto: Anders Hugosson


[2007-07-29]

Vilda Ryd Racet

 

Vi startade bra på första sträckan men på andra sträckan fick vi punktering och tappade runt en minut. När vi sedan startade på tredje sträckan regnade det kraftigt och vägen var väldigt hal. I med vi redan var borta från toppen så tog vi det riktigt lugnt på resterande sträckor för att inte riskera något.

Foto: Anders Hugosson


[2007-07-09]

Onotat

 

Då var det dags för oss at prova köra en onotad tävling. Tävlingen anordnades av S:a Sunnerbos MK och bestod av 3 SS. På första sträckan kändes det riktigt ovant att inte få notor och det fegades rejält med gaspedalen. På andra sträckan började vi med lite mer attack men i ett vägbyte så träffade vi en sten i innern och krökte bärarmen. Resten av sträckan gick riktigt vingligt då vi fick kraftig to-out efter påkörningen. På servicen rättade vi till så vi återigen fick toe-in men framhjulet var något tillbaka flyttat men det var körbart. SS3 körde utan några större problem men bilen kändes inte helt bra med en krokig bärarm..

Foto: Anders Hugosson


[2007-07-02]

Återigen 2:a totalt.

 

LBC-Racet i Eslöv kördes som varvlopp på en mycket snabb bana. Efter problem med bromsarna i de första 2 heaten låg vi på en 3:e plats efter att ha kört ner två koner. När detta var åtgärdat ökade vi något och vi slutade 2:a totalt efter Mats Andersson.
Nästa tävling blir Semesterturen som körs onotat. Onotat har jag inte kört sedan en av mina första grus-tävlingar som C-förare. Så det kan bli spännande!

Foto: Bengt Åkesson


[2007-06-11]

2:a plats totalt i AMC-Rajset

 

Arlövs MC hade i år valt att köra AMC-rajset som varvlopp bestående av 3 heat. I första heatet tyckte vi att det kändes väldigt halt och bilen understyrde kraftigt och man fick inget förtroende för fästet. Vi tappade hela 11 sek på Mats Andersson som var klart snabbast. Till andra omgången ändrade vi lite på bilen och det kändes något bättre men långt ifrån bra. Vi var nu 5 sek efter snabbaste och låg på en säker 2:a plats totalt. Till sista heatet var det egentligen bara till att bevaka sin placering då det var stora tidsskillnader upp till 1:a plats och ner till 3:e platsen. Körningen stämde bra och vi var i körtid nu endast 4 sek efter Mats men så var vi på en kon och fick 5 sek tillägg. Men det gjorde ingenting för vi blev ändå 2:a totalt.


[2007-05-27]

2:a plats i Sydrallyt efter snurrning

 

Sydrallyt DM bestod av 5 mycket snabba sträckor som kördes efter SM/Volvoserien. Trots höga startnummer höll vägarna mycket bra.
Vi började bra på de första två sträckorna och ledde knappt i uppehållet strax före Pierre Fransson. På 3:e sträckan fick vi till en bra tid och var där över 5 sek före Pierre och drygade då ut ledningen. Vi var även före Christoffer Holmberg som körde i SM tävlingen men som vi försökte att hålla lite koll på de kanske även får räkna DM poäng fast att de har rekognoserat sträckorna innan. Vi låg nu 1.5 sek före Holmberg. 4:e sträckan gick skapligt men tyvärr rullade Haldén som startade före oss så vi blev kraftigt nedslagna av åskådarna vilket var bra gjort då bilen stod kvar lite på vägen. Men vi förlorade lite tid och tempo på det och tappade 1.7 sek mot Pierre och 3.8 mot Holmberg, men SM hade kört större delen av denna sträcka redan på fredagen. Inför sista sträckan som var den längsta ledde vi med runt 5 sek men låg 2 sek efter Holmberg. Men SM hade kört denna sträcka som SS10 och det var nu SS13 så vi hade ett stort handicap men vi skulle inte ge oss. Men en bit in kom vi något för fort in i en höger, klarade av svängen men fick en riktig retur som inte klarades av. Som tur var så höll vi oss nästan kvar på vägen så ingenting tog i mot. Det var bara till att backa och börja om igen, men det hade kunnat gå riktigt illa så här hade vi mycket tur. Resten av sträckan flöt på bra men vi tappade närmare 20 sek på snurrningen. På sträckan var vi ca 10 sek efter Pierre vilket gjorde att han gick förbi oss och mot Holmberg tappade vi ca 25 sek. Vi slutade på en andra plats i klassen 6,2 sek efter Pierre.
Nu väntar vi på att se hur det går med DM poängen för under tävlingens gång kunde ingen riktigt svara på om huruvida SM åkarna skulle få räkna sina DM poäng eller inte. Men hur de än gör kan det inte bli rättvisst då SM åkarna har tränat sträckorna innan och framförallt även kört de som SS tidigare under deras tävling. Vi DM åkare vart lovade att de skulle vara under lika villkor men när de endast några dagar innan start drog tillbaka vår rekognosering och dessutom att vi körde sträckor som SM åkarna hade kört tidigare under tävlingen ändrades detta till stor fördel för de som hade anmält sig till SM/NEZ. Och detta tycker jag är väldigt fel, vi som prioriterar DM före SM ska inte bli starkt lidande och ska inte behöva anmäla sig till SM/NEZ för att få de bästa förutsättningar i DM och ingen information kan man få.
Passar även på att gratulerar Holmberg/Karlsson till 3:e platsen i SM, starkt jobbat under hela helgen!!

Foto: Anders Hugosson


[2007-05-06]

Drivaxel brott

 

Efter att tvättat och riktat bakaxeln mm på lördagskvällen var det dags för Lundatrofén som ingick i RS-DM på söndagen. Men det fick tyvärr ett snabbt slut då drivaxeln brast redan på första provet. I med det var serviceförbud mellan SP1 & SP2 så det vara bara till att bryta. Trots att vi körde i nästan en minut med brusten axel i lugnt tempo så var vi klass snabbast och 9 sek från total snabbaste tid. Så med hel axel skulle vi definitivt vara med och slåss om totalsegern. Nu blir det 3 veckors uppehåll tills det är dags för Sydrallyt i Ljungby.


[2007-05-05]

Totalseger

 

Älmhults Mk hade bjudit in 25 2WD åkare för att kora Sydsveriges snabbaste 2WD åkare. Det bestod av en slinga som kördes 2-3 gånger där de 2 bästa tider räknades och sedan gick de 10 snabbaste till final. Vi tyckte att detta var ett perfekt tillfälle att prova lite stötdämpare inställningar då man körde samma slinga ett flertal gånger. Vi skruvade lite på dämparna mellan varje heat och ibland blev det bättre och ibland sämre. När alla hade kört sina ordinarie heat så låg vi på en 4:e plats och var med det klar för final där den snabbaste startade sist. Till final heatet ändrade vi lite till på dämparna och det kändes riktigt bra. När vi kom i mål på sträckan var vi riktigt glada att äntligen fått till inställningarna för ”dålig” väg då den tidigare har haft svårt för att ”svälja” alla ojämnheter. Sedan när vi såg att vi var snabbaste av de i mål så ökade spänningen på att se de resterandes tider. Men till vår lycka så lyckades ingen slå vår tid så segern var klar. Detta var ett mycket nyttig och lärorik dag för oss angående inställningar på bilen. Sedan att det blev vinst gjorde ju inte dagen sämre. Tyvärr tog batteriet i kameran slut till final heatet men det finns Incar från heat 2 där vi var lite långt ute i målsvängen.

Foto: Anders Hugosson


[2007-05-01]

Intensiv helg

 

På lördagen körde vi Kongen i Kristianstad. Tyvärr så inträffade det en del olyckor så tävlingen blev lite utdragen och en del sträckor fick strykas. Med tanke på att vi skulle köra dagen efter så blev körningen lite lidande, ville tvunget ha en hel bil med sig hem. I detta tuffa startfällt slutade vi på en blygsam 18:e plats i klassen men lyckades ändå bli 2:a i DM och gick med detta upp i ledningen efter 2 körda deltävlingar.
På söndagen var det dags för Lille Mats Rallysprint och efter meckande på lördags kvällen var bilen klar för asfalt race. Efter lite problem med väghållningen i Hörby Bil Svängen så hade vi gjort lite ändringar som vi inte hade haft tid att prova. Men redan efter ett par svängar så kändes det bra, har nog aldrig varit så bra tidigare. Efter en stabil körning så slutade vi på en 3:e plats i klassen och en 5:e plats to ??? ??¨?º?talt. Något som vi var mycket nöjda med.
Incar från de bägge tävlingar ligger under Media.
Nästa helg blir också intensiv. Älmhult på lördagen och Lund på söndagen, detta blir 4 tävlingar på 9 dagar!

Foto: Anders Hugosson


[2007-04-25]

Inför Lille Mats

 

CG Wilke hade kallat några förare till pressinformation på tisdag kvällen och jag var en av dom. Norra Skåne och Kristianstadsbladet var där och intervjuade och tog bilder. Wilke informerade om tävlingen som har något annorlunda sträckning än tidigare och slog återigen deltagarerekord med 111 anmälda. Reportage finns här från Norra Skåne och Kristianstadsbladet.

Foto: Ulrika Göthenqvist


[2007-04-15]

Anderslövsrallyt

 

Anderslövsrallyt bjöd på 4 st korta sträckor som kördes 2 gånger. Vi var taggade att äntligen köra på grus i strålande solsken. Vi hittade flytet direkt på SS1 där vi var snabbast i 2WD. Sedan på SS2 tappade vi 5 sek och fortsatte att tappa ytterliggare någon sekund på SS3. SS4 gick bra där vi var några tiondelar efter. Vid uppehållet låg vi endast på 7 plats bland alla 2WD bilar men det var mycket jämt. Nu skulle det ökas lite till på andra rundan. SS5 var vi återigen snabbast på medan att vi tappade 6 sek på SS6. SS7 gick bra och SS8 var vi snabbast på. Resulatet blev att vi körde upp oss till 3:e plats i klassen 6,6 sek efter segraren Hans Johansson och 7 totalt efter 3 klasssträcksegrar av 8 sträckor. Vi var mycket nöjda med resultatet och ser framemot Kongen som blir nästa tävling.

Foto: Thorleif Olsson


[2007-04-09]

Träning i Hässleholm

 

Hässleholms MK hade en träning på en grusslinga som var runt 3 km. Denna körde vi några vändor på men tyvärr hade det regnat och det var riktigt halt för att sedan bli kraftigt uppkört. Men vi fick i alla fall känna på grusunderlag innan gruspremiären på lördag. Passade också på att ge en kille en åktur som Thorleif från Motorsport4sale hade ordnat. Mycket stort tack till Hässleholms MK för att vi fick vara med.

Foto: Thorleif Olsson


[2007-04-02]

Årsdebut

 

Då var det äntligen dags för årsdebut efter ett långt uppehåll. Till denna tävling hade jag min sambo Marie till kartläserska och det fungerade bra. Men tyvärr var jag inte riktigt nöjd med ändringarna vi hade gjort med framvagnen. Tyckte inte att den styrde in så bra som den har gjort tidigare, var kraftigt understyrd. Trots detta lyckades vi bli 4 totalt och endast 2,5 sek från 2:a platsen. Nu ska vi ändra lite på framvagnen och hoppas att vi får till det lika bra om inte bättre än tidigare.

Foto: Thorleif Olsson


[2007-03-21]

Snart premiär

 

Nu närmare det sig årspremiären. Bilen är klar och premiär blir det i hemma tävlingen Hörby Bil Svängen som ingår i RS-DM. Tävlingen har i år lockat ett stort startfält på närmare 50st mot de senaste åren då det har legat strax över 30. Anmälningslista finns här.

Foto: Tobias Lewandovski


[2007-01-02]

Vinter ändringar

 

Nu under vintern när det inte är några tävlingar för teamets del så arbetas det en hel del ändå. En hel del ändringar görs på bilen, spindlarna fram byggs om, växlingsstagen ändras och spakstället höjs, nya stols infästningar, nytt avgassystem mm.

Även bygge av en ny reserv kaross har påbörjats.

Nästa tävling för K-R-S är inte bestämt.

Foto: Jocke Kristiansson


[2006-10-30]

Säsongsavslutnig

 

Då var det dags för årets sista tävling som var Asarums tävling Ekratten. Detta var DM-final och vi hade chans på DM seger med ett bra resultat. Vi hade inte kört en meter grus på 6 veckor och det kändes direkt på första sträckan. Tempot var inte allt för högt på denna krokiga väg och det blev ingen vidare tid. Sträcka 2 gick inte mycket bättre den heller. Sträcka 3 var något snabbare och fästet kändes betydligt bättre än de båda tidigare sträckorna men vi fick ändå inte riktigt till körningen och sedan körde vi av i målsvängen och tappade runt 10 sekunder. Fjärde och sista sträckan var återigen riktigt krokig och det gick ungefär som de tidigare sträckorna. Resultatet efter detta blev en blygsam 11 plats i klassen och segern gick till Christoffer Holmberg som också säkrade DM-segern. Vi slutade på en tredje plats i DM. Vårt mål inför säsongstarten var att vara i topp 3 vilket vi också klarade av.

Nu under vintern väntas lite ombyggnader på bilen och även bygge av en reserv kaross. Hur säsongen för nästa år ser ut är ännu inte bestämt.


Foto: Anders Hugosson


[2006-09-18]

Vinst i TV-Svängen

 

Då var det dags för hemma tävlingen TV-Svängen som i år ingick i Supercupen vilket hade lockat många toppförare till Hörby. Vi hade bestämt oss för att satsa hårt denna dag med mål att vara snabbast i DM men även att vara med i toppen med bla Jonas Wigren, Leif Peterson och Robin Sandberg. Första sträckan flöt på bra men vi visste inte riktigt hur det hade gått för det gick relativt lugnt utan några direkta sladdar. På andra sträckan laddade vi mer och det kändes riktigt bra. Fick lite kris i målsvängen då vi kom lite för långt in på innern men som tur var så låg där inget hårt som tog i. När vi kom in på servicen och fick koll på tiderna så såg vi att vi låg 3:a i klassen efter Petersson och Wigren. Vi tappat något på SS1 men var snabbaste på SS2. SS3 som var dagens kortaste gick bra, men vi tappade något mot Peterson men var före Wigren. SS4 gick också riktigt bra och här var återigen snabbaste i klassen. En bit in på SS5 fick vi ett rejält ställ i en vänster sväng som nyper men som vi klarade ut bra. Efter detta flöt sträckan på riktigt bra med rejäl attack i körningen. Vi tog ännu en sträckseger före Wigren. Peterson körde emot en stubbe på sträckan och fick bryta. På servicen här efter fick vi reda på tiderna för sträckorna 2-5 och såg att vi nu var uppe i ledningen med ca 2 sek för Wigren.
Sedan var det dags för sträcka 6 som bestod av lite sämre väg som inte brukar passa mig och där jag fick rejält med stryk i fjor. När vi kom i mål på sträckan frågade vi efter Wigrens tid och fick veta att han var på samma sekund som oss så det kändes skönt. Dock var Mattis Olsson riktigt snabb här och var över 5 sek före oss. Inför sista sträckan så kändes det lite extra nervöst när vi visste att vi ledde med ca 2 sekunder. Men det var bara att fortsätta i samma tempo som tidigare och det gick vägen. Vi var nästan 3 sek före Wigren på sträckan och segern var vår med totalt 5,7 sek.
Detta kändes riktigt bra att vinna på hemmaplan mot ett motstånd som bestod av de snabbaste i Sverige. Det var lite mer attack i körningen än vanlig men det kändes ändå kontrollerat. Allt fungerad perfekt, noter, körning och bil. Inte en skråma på bilen utan det är bara att tvätta och kolla över den. Nu får vi suga på detta lite och nästa tävling är inte bestämd i nu men det blir kanske inte förrän i Asarum.

Foto: Thorleif Olsson


[2006-08-29]

SM deltävlingen Snapphanerallyt

 

Nu var det dags för premiär i en SM deltävling för teamets del. Det var en hel del som var nytt för mig som förare med träning och körning i två dagar. Träningen flöt på bra och det kändes bra med genomkörning av sträckorna. På första sträckan på fredagen fick vi inget riktigt flyt i körningen och tappade en del tid. Tog det nog lite väl lugnt för man ville inte köra av och bryta direkt. Sedan på sträcka 2 som var på asfalt inne på garnisonen gick desto bättre. Lördags morgonen startade med 2 sträckor som kördes 2 gånger i sträck. Här flöt det på betydligt bättre än vad första sträckan på fredagen gjorde. Resterande sträckor gick också bra men tyvärr fick sista sträckan strykas p.g.a. en olycka som tur var inte visade sig allt för allvarlig. Hela tävlingen flöt på mycket bra för vår del utan några som helst problem. Vi slutade på en 5:e plats i klassen och 7:e plats bland trimmade 2WD bilar av 27 startande vilket vi är mycket nöjda med. I tid var vi inte allt för mycket efter de etablerade toppåkarna i SM så det kändes riktigt bra.
Nästa evenemang för teamet är Motorsportens Dag i Hörby den 2 september då teamet ska visa upp sig. Nästa tävling blir hemmatävlingen TV-Svängen som ingår i DM och Supercupen.

Foto: Tommy Svensson


[2006-08-17]

Strulig dag i Växjö

 

Vi beslutade oss för att köra Dackefejden för att få lite körning i kroppen och test av bilen efter ett uppehåll på 6 veckor. Vi hade fått motorn ommappad och var spända på se om det blev någon större skillnad mot tidigare. Men redan på första sträckan kändes bilen trött och vi tyckte inte att där var det riktiga klippet i motorn och någon km från mål så kändes det nästan som vi hade punktering så det blev lugn körning sista biten. Men någon punktering var där inte. På servicen märkte vi att bilen hade dragit i sig en hel del olja så vi ändrade lite på mappningen för att se om vi märkte någon skillnad mot tidigare. På SS2 körde vi igenom men tyckte fortfarande att motorn inte gick riktigt bra och hade lite svårt att koncentrera sig på notor och körning då man var orolig över motorn. SS3 började relativt bra tills vi kom fram till en H2 V2 feldoserad. I H2 genade vi ganska rejält i redan befintliga spår så denna sväng blev som en H3 och då dök V2 upp väldigt plötsligt. Där stod en telestolpe i yttern som man blev rädd för så jag svängde höger om denna i de spår där redan fanns. Men tyvärr upptäckte jag inte wiren till stolpen utan körde på denna som i sin tur välte stolpen som redan var knäckt av tidigare tävlande. Vi fortsatte till målet på sträckan och bilen var körduglig. Men vi beslutade oss för att bryta dels för skadorna på bilen och motorns skick vilket gjorde att man brast lite i koncentrationen. Incar film från SS3 finns under Media.
Nu håller vi på att fixa skadorna på bilen och sedan får vi testa motorn men nu börjar vi nästan tro att där inte är några större fel på motorn för många man har pratat med har trott att de har haft problem då det gick riktigt tungt denna dag.

Nästa tävling blir SM i Hässleholm den 25-26/8 och då ska bilen vara klar för race.

Foto: Anders Hugosson


[2006-07-02]

Klassseger i Semesterturen

 

Semesteturen var fjärde deltävling i Södras DM och bestod 4 SS. Efter att ha brutit sista DM-tävlingen i Karlskrona så var siktet inställt på att göra ett riktigt bra resultat så att vi fortfarande är med i fajten om DM titeln.
Första sträckan var relativt snabb så där hade arrangörerna blivit tvungna till att sätta in tre stycken chikaner. Dessa klarade vi galant och hela sträckan flöt på mycket bra. Andra och tredje sträckan kördes utan service och även dessa flöt på bra. På servicen här efter fick vi lite koll på andras tider och det visade sig att vi låg med i toppen efter en kanon tid på första sträckan. Nu återstod bara en sträcka men i km så var denna nästan lika lång som de övriga ihop med sina 15,7 km. Vi försökte fortsätta i samma tempo som tidigare och det lyckades vi med. Vi tappade något med tid då bilen kändes orolig efter ca 10 km och jag fick för mig att vi kunde ha punktering. Men efter en bit igen så kändes det bättre och vi gasade på igen. När vi kom in till målet så fick vi se att vi vann klassen med 2 sek före Johan Karlsson som satte en mycket bra tid på sista sträckan. Totalt kom vi på en 4:e plats som snabbaste 2WD bil. Detta var vår första klass seger på grus som A-förare och det kom i samma tävling där vi i fjor tog vår första klass seger på grus som B-förare. Det kändes riktigt bra att få allt att stämma i en tävling. Bil, körning och noter fungerade klockrent denna dag så det var skönt att vissa att vi har kapacitet till att vinna en DM tävling.
Nu blir det ett litet uppehåll med tävlandet och nästa tävling är ännu inte riktigt bestämt. Men efter detta resultat så är vi sugna på att köra Snapphanerallyt som ingår i SM.


Foto: Patrik Carlsson


[2006-06-19]

Skilling 500

 

Denna tävling ingick inte i vårat DM utan kördes mest som träning och för att se om växellådan fungerade efter haveriet i Karlskrona. Tävlingen bestod av 5 sträckor men tyvärr så gjorde de torra vägarna att det dammade riktigt kraftigt bitvis. På SS1 så gjorde vi ett misstag och fick backa och tappade runt 10sek. Förutom detta så fungerade körningen relativt bra fast det kördes på säkerhet och det lilla extra sparas till nästa DM-tävling om 2 veckor. Bilen och växellådan fungerade perfekt vilket kändes skönt.


Foto: Anders Hugosson


[2006-06-05]

Växellåds problem

 

Nu var det dags för Karlskronapokalen som ingick i Supercupen och DM. Efter 4:a körda sträckor så låg vi på en 8:e plats i klassen men vi ledde DM:et knappt med en tiondels sekund före Thord Johansson. Försökte ladda på bra men tyckte själv inte att det stämde till 100% utan att det kändes halt och ostabilt. Bilen drog kraftigt vänster när man gick på gasen trots att alla hjulvinklar var bra. Inför SS5 lade vi på ett annat fabrikat av däck och det kändes betydligt bättre och stadigare men på slutet av sträckan så började det gå tungt och den sista km så orkade bilen knappt och det började lukta växellådsolja. Vi körde i mål men där bröt vi för lådan var överhettad. Pinjonglagret i lådan hade skurit troligtvis pga att oljecirkulationen hade slutat att fungera. Tråkigt slut på en annars så fin tävling och viktiga DM poäng gick förlorade.
Teamet står över några RS-DM tävlingar och försöker inte att försvara sin titel sedan i fjor utan nästa tävling blir mest troligt i Skillingaryd då vi får se om lådan fungerar igen.


Foto: Anders Hugosson


[2006-05-21]

Midsommardansen

 

Då var andra deltävlingen i DM avklarad. Efter att ha kört i Nybro med lågt tempo så var det dags för teamet att öka farten nu när nästa tävling skulle köras. Och det gjorde teamet också. Efter att kört alla sträckor utan några större problem så slutade de på en 9:e plats i klassen, knappt 30 sek upp till första platsen. Detta var teamet nöjda med och det kändes riktigt bra i bilen att tempot var på väga tillbaks.



Foto: Anders Hugosson


[2006-05-08]

Grus premiären avklarad

 

Teamets första tävling på grus för året var i Nybro. Det bjöds på bra vägar och fint väder denna dag. Men tyvärr så hade vi inte tempot med oss på denna tävling. Avåkningarna i de två senaste tävlingarna på grus i höstas satt i så vi vågade inte ladda det sista utan ville komma i mål med hel bil. Och sedan en bakhjulspunktering på SS3 där vi fick köra 10 km med punktering gjorde att vi hamnade långt ner i resultatet.
Nästa tävling blir i Ljungby den 20 maj och då får vi öka tempot några snäpp.



Foto: Thorleif Olsson


[2006-04-18]

Lille Mats Rallysprint

 

Återigen var det en mulen dag med regn när det var dags för 4:e deltävlingen i RS-DM. Första provet kändes lite svår kört då fästet varierade mellan de olika underlagen och det var bitvis mycket halt. Växellådan började strula då inte 2:ans växel ville gå i som den skulle och hoppade även av vid ett par tillfälle. Trots dessa problem så fick vi 5:e bästa tid totalt. När det var dags för 2:a heatet så hade regnet tilltagit och det var nu betydligt halare. Nu ville inte 2:ans växel fungera alls så det blev körning på 1:an och 3:ans växel vilket var svår kört i med man inte kunde motorbromsa som man ville. Fick motorstopp och fick backa på ett ställe p.g.a. detta. Tiden visade sig ändå vara relativt skaplig, vi höll alla svenskar bakom oss i totallistan utan Mats Andersson som ledde totalt. På sista heatet så var målet att hålla svenskarna bakom oss och det lyckades vi med trots saknad av 2:ans växel. Vi slutade på en 11:e plats totalt, segare Mats Andersson som var enda svensk före oss. I med detta fick vi värdefulla DM poäng trots allt strul med växellådan.
Nu ska det bytas några drev i lådan då doggarna på 2:ans drev var rejält slitna och fjädringen ska ändras för grus körning. Grus premiären sker på lördag i Nybro.

Foto: Ohla Wingren


[2006-04-18]

Halmstad Rallysprint

 

Den 3:e tävlingen i RS-Dm gick i Halmstad och var en rallysprint som kördes i 3 heat. Vädret var lite lurigt då det regnade bitvis och sedan torkade upp relativt snabbt mellan skurarna. Teamet körde alla tre heat utan några större problem. Ända problemet var däcksvalen inför heaten och det blev olika däck i alla heaten men det blev nog kloka val med facit i hand. Teamet slutade på en 3:e plats totalt. Segrare blev Mats Andersson före Klas-Göran Ryrlén.

Foto: Thorleif Olsson


[2006-04-10]

Regnet förstörde dagen

 

Det var en dag då vi inte hade vädret på våran sida. När vi var ute och varmkörde innan start och provade däcken lite i det blöta så smal en drivaxel. Efter starkt meckande fick vi ihop detta i tid tills start. Men då upptäckte vi att vi också hade punktering på ett bakdäck. Så vi fick köra med grus-asfalt däcken Yokohama A036 fram och asfaltdäcken A006 bak. Utan att ha testat detta en meter så startade vi SP1. Provet gick bra och greppet var faktiskt bättre än väntat. Vår tid var andra totalt endast slagen av Mats Andersson med 1.7 sek. Sedan var det ca 14 sek till 3:e mannen Niclas Hansen. När det var dags för andra rundan så hade det torkat upp betydligt och det var nästan torrt när vi gick ut. Men då öppnade himlen sig och vi såg knappt någonting och koner och banderoller blåstes bort. Vi A-förare tappade mycket tid på detta mot B-förarna som fick köra på nästan torrt underlag. Men trotts att vi fick köra i regnet så hade vi 3:e tid slagen av Hansen med ca 12 sek och vi slog Mats med 3,5 sek. I med detta så gick vi upp i total ledning. Till SP3 hade det slutat och regna och vi fick nu andra tid slagen av Mats med ca 4 sek. När det var dags för sista provet så började det regna igen lagom tills vi skulle starta. Hansen var nu snabbast igen efter att ha kört i bättre väder än oss och Mats. När första resultat kom upp så vann Mats med 3 sek före Hansen och vi var ytterliggare 3 sek efter Hansen. Men efter att Hansen fått bort en nerkörd kon på SP3 så fick han 5 sek bättre tid och i med det en total seger. Vi slutade 3:a runt 8 sek från total segern och sedan var det nästan 30 sek ner till 4:e platsen.

Foto: Thorleif Olsson


[2006-04-02]

Säsongspremiären avklarad

 

Äntligen var det dags för års premiär för teamets del. Och det var i hemmatävlingen Hörby Bil-Svängen som ingick i RS-DM. Det hade regnat en del på natten och proven var blöta under rekognoseringen men torkade upp rätt bra innan start.
På första provet tog vi det försiktigt och kände på underlaget. Vi tappade runt 3 sekunder på snabbaste tid men redan på andra provet var vi snabbast med 2.7 sekunder. SP 3 hade vi bästa körtid men touchade tyvärr en kon med bakhjulet i en chikan och fick 5 sek tillägg. Sträcka fyra fick vi nästan motorstopp i starten men kom iväg efter att ha tappat lite tid. Resten av sträckan flöt på bra och vi hade ändå näst snabbaste tid, endast 7 tiondelar efter Ulf Olofsson. Vi ledde nu totalt med ca 2 sek trotts vi fick 5 sek tillägg på SP3. SP5 gick bra och vi fick total snabbast tid och drog ifrån ytterliggarer. SP6 som var samma prov som första gick nu betydligt bättre än första gången. Nu var vi andra snabbaste endast slagen av Niclas Hansen som var den som jagade oss värst. Vi var nu 3.9 sek före honom totalt inför sista provet som var samma som SP2 där vi var total snabbaste första gången. Direkt när vi körde in i TK och skulle ställa oss till rätta i start gården så fick vi inte i 1:ans växel. En M6 skruv till växlingsstaget hade lossnat så det gick inte att växla i sidled. Så vi fick köra hela provet på 3:ans växel och det gjorde att vi tappade ca 15 sek och en möjlig totalseger på detta. Nu blev det istället en 4:e plats totalt.
Bilen och körningen fungerade perfekt för övrigt men var mycket tråkigt att en liten skruv skulle förstöra tävlingen för oss. Men så är det tyvärr i denna sport. Resultatlista finns här.

Nästa tävling blir i Eslöv redan nästa söndag och då får vi hoppas att vi klarar oss utan problem.

Foto: Tobias Lewandovski


[2006-03-29]

Dags för säsongsstart

 

Teamet inleder säsongen med hemma tävlingen Hörby Bil-Svängen som går söndagen den 2 april. Då är det dags för RS-DM premiär som har lockat runt 35 startande. Där är det tänkt att teamet ska vara med om att köra om totalsegern. Men det kommer att bjudas hårt motstånd från både hemmaförare och långväga gäster.
Bilen är så gott som färdig men de sista justeringarna kommer inte att göras förrän dagen innan start. Några mindre ändringar är gjorda sedan fjolåret och det är bara att hoppas på att det har blivit till det bättre.
Nu ser vi framemot söndagen och hoppas att vädret är med oss denna dag.


[2006-01-30]

Säsongen 2006

 

Säsong 2006 ser ut att starta med några RS-tävlingar innan det blir grus premiär i Kong Christians Race. Huvudmålet för säsongen blir att placera sig bland de främre i Södras DM. Eventuellt kan någon start i SM och Supercupen bli aktuellt för teamet. Även en del RS-DM tävlingar kommer att köras.

Just nu pågår montering av bilen. Motorn har renoverats och det gjorts lite mindre ändringar på den. Växellådan har varit isärplockad för översyn. Öhlins fjäderbenen har varit på renovering och instrumentbrädan har varit på flockning. Lite modifiering på bilen i övrigt har det också blivit, tex hålls det på med att montera en extra bränslepump så att inte teamet råkar ut för samma problem som de hade i Lunds tävling.

Teamet arbetar nu även med att ordna fler sponsorer för 2006 års säsong. Om intresse finns för att vara med och synas i samband med K-R-S och hjälpa teamet till framgång så hör av Er till någon i teamet.


[2005-12-19]

Reportage i Bilsportbörsen

 

I Bilsportbörsen nr 1/2006 testades Corsan av Gullabo på Superstage. Ett test där Corsan visade väldigt bra resultat, näst snabbaste tid bland 2WD rallybilar.

Just nu är det lugnt på tävlingsfronten för K-R-S. Bilen ses över och karossen är på lackering. Det blev takbyte efter rullningen senast. Motor och låda är nedmonterat för renovering.


[2005-11-12]

Jocke och Ohla fick bryta

 

Efter en minuts körning in på första specialsträckan i Simrishamns tävling var det över.

I en mycket snabb västerkurva brister vänster drivaxel och bilen tvärställer sig. Jocke försöker styra emot men bilen hugger i och voltar över ett staket och stannar mot en stor sten. Jocke och Ohla mår bra, men bilen fick styck.

 


[2005-11-10]

Hemsidan introduceras

 

"Joacim Kristianssons Rallyteam" har bytt namn till K-R-S.

Ett serverbyte genomförs i samband med uppfräschningen av sidan. Under serverbytet kan vissa detaljer saknas.

 


[2005-10-17]

Klasseger på Svampabanan

 

Efter 3 tävlingar på rad med problem, blev det åter en klasseger. Bilen och körningen fungerade perfekt. Jocke var snabbast 2WD bil i alla 3 heaten. Jocke & Marie (Jockes sambo, som för dagen tagit plats i högerstolen) fick ta det försiktigt i sista heatet då rambalken som efter avåkningen i Asarum hade krupet tillbaka lite efter hoppen i dem 2 första heaten. Nu återstår endast Ravlunda den 12/11 som är sista DM tävlingen för året.

Jockes sambo Maries första tävlingsåktur.

Foto: Tobias Lewandovski


[2005-10-10]

Vinst i totala RS-DM

 

Trots en mindre lyckad tävling med drivaxelbrott på SP1 så säkrade Jocke & Roland RS-DM guldet uppe i Halmstad.

Jockes sambo Maries första tävlingsåktur.

Foto: Dan Persson


[2005-10-07]

Bilsport-Börsen hörde av sig

 

I början av veckan så tackade Jocke nej till mästarmötet mellan Södra och Smålands BF pga osäkerheten om bilen skulle bli klar i tid efter avåkningen i Asarum.

I onsdags kontaktades Jocke av Bilsport-Börsen som ville ha med teamets Opel Corsa på Superstagen i Emmaboda på fredag eftermiddag. Detta lät väldigt skoj men besked kunde inte lämnas direkt eftersom delarna från England ej hade anlänt. Men på torsdag förmiddag såg det bra ut, delarna hade kommit. Jocke tackade ja till Bilsport-Börsen. På torsdag kväll stod bilen helt klar för asfaltskörning.

Jocke vill inte avslöja för mycket om körningen i Emmaboda, det får Ni läsa om i Bilsport-Börsen senare i höst/vinter.

 

[2005-10-03]

Fick tyvärr även bryta i Ekratten

 

Jocke fick tyvärr bryta i Asarums tävling Ekratten. Denna gång var det en avåkning på SS1 som spolierade dagen. Antagligen så var tempot något för högt för de krokiga vägar, men innan avåkningen hade det stämt väldigt bra.

Enligt åskådarnas tidtagning så var Jocke snabbaste Grupp H bil någon sväng innan avåkningen, men vad hjälpte det. Själva avåkningen kändes väldigt konstig, Jocke tyckte själv att farten inte var för hög men bilen ville inte styra in i svängen och gled ut i det lösa och in i en stenmur. Högerframhjul flyttades tillbaks en bra bit så att drivaxeln small av. Fortsättning var omöjlig. Detta var väldigt tråkigt eftersom vägarna borde passa den lilla Corsan väldigt bra.

Nu arbetas det med att få bilen klar tills lördag då det är asfalt i Halmstad som gäller. Seger i den totala B-förare cupen i rally är nu kört efter 2 brutna tävlingar i rad, men Jocke ska försöka vinna RS-DM istället nu på lördag om bilen blir klar.

Foto: Anders Hugosson


[2005-09-26]

Fick tyvärr bryta i Toyota-Center rallyt

 

Jocke fick tyvärr bryta efter 6 av 8 sträckor i Toyota-Center rallyt i Lund. Bränslepumpen gav upp innan start på SS7. Fram tilldess hade det gått riktigt bra. Jocke & Ohla ledde klassen med 2-3 sekunder före Niklas Bladh och låg före alla A-förarna 2WD. Bladh vann klassen och var även före alla A-Förarna i 2WD, K-R-S gratulerar team Bladh till den fina körningen.

Foto: Tommy Fritzon


[2005-09-22]

K-R-S har fått förstoendet

 

Sedan någon vecka tillbaks har Jocke & Ohla fått förtroendet att representera Södra BF i klassen B-förare Grupp H i mästarmötet mellan Södra och Smålands BF.

 

[2005-09-19]

Fullträff i TV-svängen

 

Detta var Jockes absolut bästa tävling i karriären, speciellt roligt att den kom på hemmaplan. Samarbetet i bilen fungerade perfekt liksom allt annat denna dag. Det hade gjorts lite ändringar på bilen i veckan, bilen kändes betydligt bättre på mellanregistret.


Jocke & Ohlas tempo i tävlingen var riktigt högt. Tiderna skvallrar inte minst om det, sträckvinster i Grupp H före Sverigeeliten med Jonas Wigren i spetsen. Men det viktigaste för Jockes del var ändå de 11 poängen i DM som klassegern innebar.


Nu gick Jocke upp i ledning i B-förarecupen med 3 återstående tävlingar. Om en vecka är det Lunds tävling och då hoppas teamet att tempot sitter i.


Glädjen från vinsten kom av sig rejält efter olyckan i England då Markko Märtins karläsare Michael Park avled efter en våldsam krasch. Tankarna går till dem anhöriga.

Foto: Thorleif Olsson


[2005-08-29]

En meriterande andra plats i Växjö

 

Det blev en andraplats för Jocke & Ohla i Växjö efter en stabil körning. Växellådan fungerade perfekt denna gång. Det var en skön kvittens för teamet att bilen fungerade, nu när hemma tävlingen närmar sig.

I Tv-svängen som är kommande tävling på programmet, har Jocke lovat att skruva upp tempot ett snäpp till för att känna på farterna inför nästa säsong.


[2005-08-15]

Snabb sorti i Hässleholm

 

Snapphanerallyt fick ett snabbt slut för duon Jocke & Ohla. Växellådan hängde sig i 1:ans växel efter ca 4 min körning på ss1. Efter att ha lånat verktyg av en stugägare så var felet ordnat och Jocke kunde köra in till servicen med alla växlarna.

 

[2005-07-03]

Klasseger i Semesterturen

 

Semesterturen som arrangerades av Södra Sunnersbos MK bestod av 3 SS som kördes 2 gånger. Vägarna vara mycket krokiga men roliga berättar Jocke. Det var en fin dag och det blev svettigt inne i bilen.


Tävlingen flöt på bra för Jockes del, förutom starten på ss1 då 2:ans växel inte ville gå i. Inte en enda kris och körningen kändes säker. Jocke blev nu även klok på att däcktrycket spelar stor roll på bilens uppförande. Det blev tillslut en klar klasseger för Jocke.


Nu är det lite semester på rallyfronten innan det är dags för Snapphanerallyt. Vi hörs i augusti.
 

Foto: Tommy Fritzon


[2005-6-21]

Årets första totalseger

 

Örkelljungas tävling Skyttesvängen bestod av 4 prov som kördes 2 gånger. Efter första rundan som gick utan några större problem förutom varma bromsar och däck, låg Jocke & Roland på en trea plats totalt.


Efter en magnifik körning i andra omgången kunde Jocke & Roland titulera sig som totalsegrare. Jocke medger att det satt hårt inne, men att satsningen på sista provet gav utdelning känns extra skönt.


I och med segern drog Jocke ifrån i RS-DM och nu skall det till mycket för att förlora DM-titeln.
 

K-R-S tackar Lars Svenson för bildmaterial från diverse tävlingar

Foto: Lars Svenson


[2005-06-12]

Joachim duellen i Jordberga

 

Jordbergarallyt som ingår i RS-DM kördes som varvlopp inne på Jordberga sockerbruk. 3 prov á 2 varv kördes. Tävlingen lockade tyvärr endast 20 startande.


Det blev en hård kamp mellan Jocke och Joachim Grahn i sin betydligt potentare EVO 6. Efter målgång fick Jocke konstatera att Grahn besegrat honom med 5,5 sekunder. Men en överlägsen klasseger för teamet och nya värdefulla poäng.
 


[2005-06-08]

Bilen tappade all kraft

 

Sjöbosvängen började bra för Jocke & Ohla men sedan på ss2 kom problemen. Bilen tappade all kraft i sista väg-bytet. Efter några minuter startade bilen igen men då fungerade inte växellådan.

När bilen tappade kraft slet Jocke lite väl hårt i spakstället då han först trodde att fel växel låg i. Detta resulterade i att stagen och knutarna ändrade läge så att inte 1:an & 2:ans växel gick i.

Jocke fick köra ss3-5 utan att kunna använda 1:an & 2:ans växel inne på sträckorna. På sista servicen så fick killarna rätt med växellägena. Jocke bet ihop och laddade på dem 2 sista sträckorna och där gick det bra.

Skönt att det fungerade till slut, men teamet vet fortfarande inte anledningen till att bilen stannade på ss2.
 

Foto: Tommy Fritzon


[2005-05-08]

Lite trött, men gick bra ändå

 

Svedala Runt slutade med klasseger och en 2:a plats totalt för Jocke & Rolands del.

Foto: Lars Svenson


[2005-05-07]

Lyckad testade upp i Silverratten

 

Jocke ställde upp i Silverratten för att testa nya inställningar på bilen. Tävlingen ingick inte i Södras DM, utan endast i SSM och DM för Småland. Det var en RS-DM tävling dagen efter men teamet ansåg att det var en bra tävling att testa på då 4 sträckor skulle köras två gånger.


Teamet provade olika inställningar, bland annat på bromsar och fjädring. Det blev en givande dag, Jocke tycker att man fick till en bra setup på bilen, kärningen kändes bättre och bättre.

Det blev en bra test dag, Jocke & Ohla var nöjda med andra platsen, men framför allt att inställningarna på bilen fungerade. Det lovar gott inför framtiden.

Just nu håller teamet på att bygga om bilen för asfalts-körning. Jocke & Roland skall köra Svedala runt i morgon bitti.


[2005-05-06]

K-R-S kör hela helgen

 

Det kommer till att bli en mycket intensiv helg för K-R-S, Silverratten på lördag och Svedala runt på söndag. Silverratten är menad som en testtävling, där teamet skall prova lite nya grus inställningar på bilen. Sedan skall bilen byggas om till asfaltskörningen dagen efter, det lär bli sent.

 

[2005-05-03]

I dag blev det klart

 

K-R-S kan glatt informerar att det i dagarna blev klart med att Ohla Wingren ansluter till teamet som co-driver åt Jocke på grus tävlingarna. Jocke tycker att detta skall bli oerhört inspirerande. Jocke menar att Ohla med all sin rutin kommer att tillföra teamet värdefull kunskap, gällande bilens framförande i skogen.

 

[2005-05-02]

Lille Mats Rallysprint

 

Det blev klasseger och en nionde plats totalt. Jocke blev 5:e bäste svensk och ingick därmed i det svenska laget i landskampen mot Danmark, som Sverige tog hem.

Foto: Tommy Fritzon


[2005-04-24]

Jocke nöjd med Kongen

 

Första grustävling för året är avverkad. Kristianstads tävling "Kongen" slutade med en 6:e plats. Jocke var mycket nöjd med tanke på att det är hanns första grustävling som B-förare. C-klassen hade Jocke vunnit klart.


Notläsningen av Ohla fungerade klockrent, Jocke hade lite svårt att ta emot all information, men det skall säkert gå att lära sig. Vägarna var faktiskt bättre än vad Jocke trott, med tanke på startnumret. Jocke hade inga kriser utan det flöt på bra i spåren.


Teamet fick med sig värdefulla DM poäng som 2:a efter Johan Green. Nu laddas det för Lille Mats till helgen, som körs på asfalt.
 


[2005-04-04]

RS tävlingen i Hörby

 

Första tävling för året blev ingen höjdare. Inre drivknuts-axeln gick mitt av på SP1 så Jocke & Roland fick rulla in i mål. Trots detta fick Jocke 3:e bästa tid totalt på provet.

 

[2005-03-25]

2005 års säsong drar igång

 

Bilen är klar för RS tävlingen i Hörby efter vinterupp-dateringen.

I veckan anmälde Jocke sig till Kongen och där ställer återigen Ohla Wingren upp som Co-Driver.